Informacje o projekcie

Gdański Kod Rodzicielski

Czy wiesz, że:

  1. Coraz więcej ojców korzysta z urlopu ojcowskiego. Choć jeszcze kilka lat temu zaledwie 4% mężczyzn decydowało się na dwutygodniowy urlop ojcowski, w ostatnich latach liczba ta systematycznie rośnie, co świadczy o zmianach w podejściu do ról rodzicielskich i większym zaangażowaniu ojców w wychowanie dzieci.
  2. Badania wskazują, iż największe napięcia pojawiają się w okresie dojrzewania, kiedy młodzież dąży do większej niezależności. W Polsce, jednym z najczęstszych punktów zapalnych są kwestie dotyczące technologii, zwłaszcza nadmiernego korzystania z internetu i mediów społecznościowych. Rodzice często mają trudności z wyznaczaniem granic w tej sferze, co prowadzi do nieporozumień i konfliktów na tle cyfrowego stylu życia dzieci
  3. W wielu przypadkach rozwodzące się pary w Polsce mają wspólne dzieci; w 2023 roku ponad 50% rozwodów dotyczyło małżeństw posiadających małoletnie dzieci. Według danych GUS, w 2022 roku w Polsce około 21% gospodarstw domowych z dziećmi to rodziny niepełne, czyli takie, w których dzieci są wychowywane przez jednego rodzica (najczęściej matkę).
  4. Około 80% samotnych rodziców to matki, które po rozwodzie lub rozstaniu przejmują główną odpowiedzialność za opiekę nad dziećmi. Samotni rodzice, zwłaszcza matki, często borykają się z problemami finansowymi. Wiele z tych rodzin znajduje się w trudniejszej sytuacji materialnej niż rodziny pełne, co może negatywnie wpływać na wychowanie i rozwój dzieci


Projekt „Gdański Kod Rodzicielski” pomoże ci znaleźć odpowiedzi na najważniejsze pytania: jak zadbać o własne zdrowie psychiczne, jak być wystarczająco dobrym rodzicem, w jaki sposób budować lepszą więź z dziećmi. Pomysłodawcą i organizatorem kampanii jest miasto Gdańsk.

Projekt rozpoczął się w październiku  2024 roku i jest projektem wieloletnim. Jego celem jest budowanie świadomości dorosłych mieszkańców Gdańska, zwłaszcza rodziców, na temat zdrowia psychicznego, rodzicielstwa, najważniejszych problemów dzieci i nastolatków, jak również

Aby z przygotowanych materiałów skorzystać mogło jak najwięcej osób, elementem kampanii jest strona internetowa www.gdanskikodrodzicielski.pl oraz szereg działań w internecie. Przez cały czas trwania kampanii na jej stronie pojawiać się będą dostępne dla wszystkich nowe cenne materiały – cyfrowe materiały edukacyjne, poradniki, infografiki, a także podcasty, audycje radiowe i nagrania webinarów.