Podcasty i audycje

Posłuchaj / obejrzyj.

Nie masz czasu poświęcać 90 minut na nasze webinary? Masz trudność z komfortową przestrzenią, aby spojrzeć prosto w oczy specjaliście i jego prezentacji? W Gdańskim Kodzie Rodzicielskim stworzyliśmy przestrzeń podcastów, które możesz wysłuchać Zawsze możesz posłuchać naszych podcastów z dobrze rozchodzącym się w słuchawkach dźwiękiem. Zapraszamy Ciebie i Twoich bliskich do świata ważnych rzeczy, których poznanie może wpłynąć na to, że Twoja wiedza o zdrowiu psychicznym będzie pełniejsza

AUTOR PODCASTU: JOANNA FLIS

CZAS TRWANIA PODCASTU: 35 MINUT

SCENARIUSZ PODCASTU

  1. Jak rozpoznawać symptomy problemów psychicznych u siebie jako rodzica?
    • Omówienie najczęstszych objawów stresu, lęku i depresji u rodziców.
    • Jak zauważać wczesne znaki ostrzegawcze?
  2. Skuteczne strategie radzenia sobie z problemami psychicznymi
    • Techniki relaksacyjne i mindfulness.
    • Jak wprowadzać zdrowe nawyki dnia codziennego?
  3. Jak rozmawiać z dziećmi o swoich problemach psychicznych?
    • Wskazówki dotyczące komunikacji dostosowanej do wieku dziecka.
    • Jak zachować otwartość i szczerość, nie obciążając dziecka?
  4. Dostępne formy wsparcia dla rodziców
    • Grupy wsparcia dla rodziców z problemami psychicznymi.
    • Jakie profesjonalne usługi są dostępne, takie jak terapia indywidualna i rodzinna?
  5. Zasoby i materiały edukacyjne
    • Polecane książki, podcasty i strony internetowe.
    • Jak korzystać z aplikacji mobilnych wspierających zdrowie psychiczne?

POBIERZ NAGRANIE:

https://drive.google.com/drive/folders/1RiF7cgnLOsjuoAF4Pu4qDDbHGrPmSXJQ?usp=sharing

AUTOR PODCASTU: KAROLINA WYSOKIŃSKA

CZAS TRWANIA PODCASTU: 32 MINUTY

SCENARIUSZ PODCASTU

  1. Czym jest poczucie własnej wartości? 
  • Czynniki wpływające na kształtowanie się poczucia własnej wartości 
  • 6 filarów poczucia własnej wartości według Nathaniela Brandena
  • Hierarchia potrzeb według Abrahama Maslowa
  1. Poczucie własnej wartości a samoocena 
  • Czym jest samoocena i co się na nią składa?
  • Czym jest poczucie własnej skuteczności?
  1. Dwa wymiary samooceny 
  • Czym jest niska i wysoka samoocena?
  • Charakterystyka osób z niską i wysoką samooceną
  1. Jak rozwijać poczucie własnej wartości?
  • Sposoby budowania poczucia własnej wartości  
  • Ćwiczenie 5 palców 

POBIERZ NAGRANIE:

https://drive.google.com/drive/folders/1oeOaHOUp8O1NzoHGmeI1GQDyDrf0F1ry?usp=sharing

AUTOR PODCASTU: MACIEJ DĘBSKI

CZAS TRWANIA PODCASTU: 42 MINUTY

SCENARIUSZ PODCASTU

  1. Dlaczego warto jest poruszać temat higieny cyfrowej?
    • Jakie obserwujemy najważniejsze zmiany we wzorach korzystania z zasobów sieci?
    • Dlaczego higiena cyfrowa nie jest tylko zestawem działań i czynności, ale jest wartością i ważną ideą życiową.
  2. Co się stanie, jeśli zapomnimy dbać o higienę cyfrową?
    • Jakie są najważniejsze negatywne konsekwencje braku higieny cyfrowej dla zdrowia psychicznego, fizycznego oraz społecznego?
    • Dlaczego tak trudno dbać o higienę cyfrową i co z tym mają wspólnego złe nawyki?
  3. 10 zasad higieny cyfrowej – propozycja zmiany w kierunku równowagi cyfrowej.
    • Co zrobić abyśmy byli bardziej wypoczęci, lepiej skoncentrowani i mniej przeładowani informacją?
    • W jaki sposób wprowadzać domowe zasady ekranowe w domu?
  4. Co to jest minimalizm cyfrowy i w jaki sposób wdrożyć go w życie?
    • Po co nam cyfrowy detoks skoro nie jesteśmy w stanie nie używać cyfrowych narzędzi ekranowych?
    • Jak rozpocząć proces odgracania swojego życia z niepotrzebnych technologii?

POBIERZ NAGRANIE:

https://drive.google.com/drive/folders/1w_PU71AZCgGBPgqeiXSiWX3rBESBbi1C?usp=sharing

AUTOR PODCASTU: TOMASZ BILICKI

CZAS TRWANIA: 30 MINUT

SCENARIUSZ:

  1. Zdrowie psychiczne
  • Pozwalanie dzieciom na doświadczanie emocji
  • Przykład rodziców
  • Kiedy potrzebna jest pomoc specjalisty?
  1. Postawa rodzica a dziecka
  • Jak działa pamięć proceduralna?
  • Prawdy emocjonalne dzieci i ich rodziców
  • Jak się uczyć nowych zachowań?
  1. Pułapka nadopiekuńczości
  • Konstrukty osobiste stojące za nadopiekuńczością
  • Nadopiekuńczość jako forma przemocy
  • Wpływ utraty sprawczości na obraz samego siebie
  1. Współpraca rodziców z innymi środowiskami wychowania
  • Możliwości szkoły
  • Programy rozwoju osobistego (np. TUS)
  • System ochrony zdrowia dla dzieci i młodzieży
  1. Jak unikać pułapek? – rekomendacje dla rodziców

POBIERZ NAGRANIE: https://drive.google.com/drive/folders/1eRaL_346BVB9xthHjJuT2nefZatkm6fV?usp=sharing

AUTOR PODCASTU: WOJCIECH GLAC

CZAS TRWANIA: 32 MINUT

SCENARIUSZ:

  1. Czym w istocie jest stres?
  2. Kiedy stres ma charakter adaptacyjny, a kiedy może przybierać postać reakcji patologicznej?
  3. Jakie są źródła, przebieg i skutki stresu umiarkowanego i krótkotrwałego oraz silnego i długotrwałego?
  4. Jak radzić sobie z nadmiernie silnym i chronicznym stresem?
  5. Które strategie kontroli stresu są skuteczne, a jakie ryzykowne, i dlaczego?

POBIERZ NAGRANIE:

https://drive.google.com/drive/folders/1zzWH-ZnhzjFgT6jtj_zenI7Veic-6IE0?usp=sharing

AUTOR PODCASTU: HALSZKA WITKOWSKA

CZAS TRWANIA: 32 MINUT

SCENARIUSZ:

  1. Czym są zachowania samobójcze wśród młodzieży
  • Podstawowe definicje
  • Podstawowe dane
  1. Dlaczego młodzi ludzie podejmują próby samobójcze
  • czynniki ryzyka
  • czynniki chroniące
  1. Kryzys samobójczy i samookleczenia
  • jak zauważyć?
  • jak zareagować?
  1. Gdzie uzyska pomoc i przydatne informacje
  • Czym jest serwis zwjr.pl
  • Jakiego rodzaju pomoc możemy tam uzyskać?
  1. Jak zadbać o siebie przy kryzysie dziecka
  • Poczucie winy – zrozumienie podstawą do poradzenia sobie z sytuacją.
  • Lęk i poczucie bezradności – Jak sobie z nim radzić?

POBIERZ NAGRANIE:

https://drive.google.com/drive/folders/1TJvwHiIgDh0vxrq1zAW1CUpkkJz-2YGi?usp=sharing

AUTOR PODCASTU: JOANNA BURACZEK

CZAS TRWANIA: 18 MINUT

SCENARIUSZ:

„Wpływ mediów społecznościowych na rozwój zaburzeń odżywiania”
 
1. Czym są zaburzania odżywiania i ich rodzaje,
2. Czy o samo jedzenie chodzi? A może problem tkwi gdzie indziej?
3. Dlaczego Australia zakazała dostępu do mediów społecznościowych nastolatkom do 16 roku życia?
3. Czym jest bigoreksja i ortoreksja i jak media społecznościowe nakręcają ich rozwój?
4. Dlaczego nie warto ufać wszystkiemu co jest sieci?
 

SCENARIUSZ;
1. Neuroróżnorodność – co to “naprawdę” znaczy?
2. Potrzeby edukacyjne uczniów neuroatypowych – wyzwania ucznia, szkoły, nauczyciela i rodzica
3. Potencjał w różnorodności. Jak zrozumieć, wspierać i budować zasoby
4. Największy błąd edukacyjno- wychowawczy, czyli skupianie się na brakach i ograniczeniach
5. Co możemy zrobić w praktyce?
– jak wspierać dzieci w domu i w klasie
– słowa i działania, które budują i dlaczego współpraca dorosłych ma znaczenie!
  1. Internet to stały element życia młodych ludzi – daje rozrywkę, wiedzę i kontakt z innymi. Ale też silnie rozprasza.
    Treści online są szybkie, zmienne i emocjonalne – mózg woli je od bardziej wymagających zadań, jak czytanie czy nauka.
    Ekrany uruchamiają pętlę dopaminową, oferując natychmiastową gratyfikację.
    Nawet wyłączony telefon w zasięgu wzroku pogarsza koncentrację – potwierdzają to badania na studentach.
  1. Kary i nagrody nie działają
    Stosowanie kar i nagród nie pomaga budować trwałych nawyków ekranowych ani wewnętrznej motywacji. Działa tylko na chwilę.
  2. Jak wspierać motywację wewnętrzną
    Ograniczanie bodźców: Odkładanie telefonu poza zasięg wzroku sprzyja skupieniu i efektywnemu działaniu – a to wzmacnia poczucie sprawczości.
    Budowanie poczucia własnej wartości:
    Zgoda na błędy: Akceptowanie porażek uczy odporności i wytrwałości.
  1. Praktyczne działania
    Rozmawiaj z ciekawością, nie oceniaj.
    Ustalaj zasady wspólnie z dzieckiem.
    Pokazuj ciekawe alternatywy dla czasu ekranowego.
  1. Podsumowanie
    Motywowanie nastolatka to nie kontrolowanie, ale tworzenie warunków, w których będzie chciał działać.

Chcemy wychować młodego człowieka, który jest ciekawy świata, samodzielny i zmotywowany – nie tylko posłuszny.

 


  1. Wprowadzenie
    · Moje dlaczego
    · Natura jest dla nas czymś oczywistym, a jednak w codziennym życiu często od niej uciekamy.
    · Badania pokazują, że kontakt z naturą to nie luksus, ale fundament zdrowia psychicznego i fizycznego.
  2. Dlaczego potrzebujemy natury?
    · Mózg i ciało: przebywanie w zieleni obniża poziom kortyzolu (hormonu stresu), poprawia koncentrację i pamięć roboczą.
    · Zmysły: natura dostarcza bodźców wolniejszych i pełnych szczegółów, w przeciwieństwie do intensywnych, szybkich ekranów.
    · Relacje: wspólny spacer w lesie czy nad wodą buduje więzi – mniej rywalizacji, więcej współpracy.
  3. Kontrast: ekran vs. natura
    · Internet i urządzenia mobilne dostarczają natychmiastowej gratyfikacji.
    · Natura działa odwrotnie: uczy cierpliwości i uważności – nagrodą jest spokój, wewnętrzna harmonia i głębsze poczucie sensu.
    · To trochę jak fast-food i zdrowy posiłek – oba zaspokajają potrzebę, ale z zupełnie innym skutkiem.
  4. Jak praktycznie korzystać z natury?
    · Mikro-dawki natury: krótki spacer w parku, 10 minut patrzenia w niebo, pielęgnacja roślin w domu.
    · Codzienne rytuały: droga do pracy pieszo przez zielone miejsca zamiast samochodem.
    · Dzieci i młodzież: tworzenie alternatywy wobec ekranów – np. wspólna wycieczka rowerowa zamiast „kary za telefon”.
    · Mindfulness w naturze: wsłuchanie się w ptaki, dotknięcie kory drzewa, poczucie zapachu trawy – to buduje uważność.